chleb wieloziarnisty

Jeszcze nie piekłam chleba na zakwasie. Z pewnością przyjdzie jeszcze na to pora.
Dotychczas piekłam chleb, na który trzeba długo czekać. W Sylwestra zostaliśmy poczęstowani chlebem, który Nasza Gospodyni Sylwestrowa zrobiła w trakcie przygotowań do wieczornej biesiady. Wzięłam przepis i dzielę się bo jest bardzo smaczny a przede wszystkim łatwy w przygotowaniu.

Podaję proporcje na mały bochenek, potrzebna jest keksówka 11x30 wyłożona papierem do pieczenia lub dwie mniejsze np. 11x25 (kromki będą niższe).

Potrzebujesz:
- 0,5l ciepłej ale nie gorącej przegotowanej wody
- 25g świeżych drożdży
- 0,5kg mąki (w swoim chlebie użyłam mąki orkiszowej (350g i zwykłej tortowej 150g) można też
- 0,5 szklanki otrębów (dowolnych, ja użyłam żytnich i owsianych)
- 2 płaskich łyżke soli
- 2 płaskich łyżek cukru
- 10 łyżek dowolnych ziaren (u mnie 3 pestki dyni, 3 słonecznika, 3 siemienia lnianego i 1 nasion chia)
lub
- 10 śliwek suszonych pokrojonych w paski i 50g orzechów plus 2 łyżki ziaren słonecznika, 2 pestek dyni, 2 siemienia lnialnego
lub
- 5 pomidorów suszonych, odsączonych z oleju, pokrojonych w paski i ok. 20 sztuk oliwek, zielonych lub czarnych, pokrojonych na ćwiartki plus 2 łyżki ziaren słonecznika i 2 pestek dyni

1. Ziarna upraż na suchej, gorącej patelni.
2. W większej misce wymieszaj mąkę, otręby, sól, cukier i ziarna (lub inne dodatki) - wszystko przemieszaj.
3. Pokrusz drożdże i dodaj ciepłą wodę - wszystko wymieszaj i pozostaw pod ściereczką w ciepłym miejscu na 20 min. Wyłóż foremkę (foremki) papierem do pieczenia.
4. Po tym czasie przemieszaj masę, przełóż do foremki i odstaw na kolejne 15 min. w ciepłym miejscu, nadal pod przykryciem.
W tym czasie rozgrzej piekarnik do 200 stopni, bez termoobiegu.
5. Wstaw chleb do piekarnika i piecz 40-45 min.
6. Otwórz piekarnik, posmaruj wierzch chleba (pędzelkiem) wodą rozmieszaną z solą i wodą (pół szklanki plus pół łyżeczki soli i cukru), wystaw chleb do ostygnięcia.
7. Po wystygnięciu owiń chleb ściereczką.

Twój chleb jest gotowy!
Najlepiej smakuje po ok. 4 godzinach od upieczenia.













Komentarze